ennl
De toekomst van de ICT-organisatie

 
Digitalisering en integratie neemt toe. Is Google Glass nu nog een noviteit; over enkele jaren tover je lopend op straat met een ‘oogknip’ de laatste performancegrafieken voor je ogen en bel je direct een collega om de resultaten te bespreken. Ondenkbaar? De vraag is niet of, maar wanneer dit mogelijk is.
 
Veranderingen gaan snel. Hoe werkten we zonder mobiele telefoon? Nog niet zo lang geleden werd door IT via waterval een omvangrijk systeem ontwikkeld en in productie en beheer genomen. Dan was men er voor een paar jaar vanaf en begon het opnieuw. Die tijden zijn voorbij. Tegenwoordig is verbouwing een continue, de cloud (‘anything as a service’) onvermijdbaar, outsourcing geen discussie, agile/scrum in opkomst en trekt de business vaak zelf ICT-vraagstukken naar zich toe. De wereld en daarmee de rol van de ICT-organisatie – traditioneel de leverancier aan de business – verandert.
 
De ICT-organisatie moet zich heroriënteren en zich meer richten richten op de strategie- en regierol met oog voor commercie, control, kosten en toekomstvastheid. Te denken valt daarbij aan de volgende activiteiten:
 

  • Ontwikkelen van een ICT strategie en beleid te samen met de business. Regie over ICT-belangen van verschillende bedrijfsonderdelen.
  • Ontwikkelen van een architectuur waarbinnen bedrijfsonderdelen de ruimte hebben voor eigen invulling. Richting geven aan de business door definitie van standaarden en kaders.
  • Orkestreren van het samenspel tussen diverse leveranciers, ICT en de business.
  • Zorgdragen voor de basis van de dienstverlening door te zorgen voor o.a.beschikbaarheid, security, connectivity en accessibility.

 
Dit heeft consequenties voor de inrichting van de organisatie. Ik adviseer om geregeld de ontwikkelingen tegen het licht te houden en de invulling en de positie van de ICT-organisatie te herzien.


Victalis Services B.V.
+31 (0)6 234 96 186 • info@victalis.nl • KVK 30275705 • ©2010-2017 • Alle rechten voorbehouden