ennl
Een (andere) bril voor nieuwe inzichten (10 oktober 2014)

 
Een (andere) bril opzetten. Gisteren was ik op bezoek en daar lag een bril op tafel. Ik – (nog) niet brildragend – zette ‘m met toestemming even op en zag andere scherpte en diepte. Verrassend. Onopvallende zaken kwamen dichtbij terwijl andere zaken meer op de achtergrond bleven. Mijn perspectief veranderde en ik zag “nieuwe” dingen zonder mijn oude perspectief te verliezen. Een verrijking. Ik realiseerde me dat mijn besluit tot het opzetten van een bril – een kleine stap – dat inzicht opleverde.
 
Ik zie een mooie analogie met het inhuren van adviseurs of interimmers. Wanneer heb je zo iemand nodig? De crux is dat een kleine investering veel kan opleveren, maar je moet het wel even doen. Het risico blijft zo beperkt terwijl je toch snel nieuwe inzichten kunt opdoen. Een aantal van dat soort voorbeelden uit mijn praktijk.
 
Een installatiebedrijf wil haar ICT-infrastructuur uitbesteden en verzoekt om een check alvorens tot contract ondertekening over te gaan. Een gerichte scan toont snel de valkuilen aan waar onder een onduidelijke scope, onhaalbare randvoorwaarden, onduidelijke besturingsmodel en daarmee onbeheersbare kosten. Kosten die je dan moet gaan betalen in de vorm van meerwerk. Fijn dat je daar als CFO op tijd achter komt!
 
Een ander voorbeeld. Een onderwijsinstelling wil een nieuwe werkwijze invoeren, maar het docententeam ziet een grote hoeveelheid extra werk op zich afkomen. Er heerst weerstand, onrust en spanning in het team. Na onze “Food for thought” workshop is de nieuwe werkwijze omarmd en heeft de samenwerking en sfeer een boost gekregen. In plaats van stilstand juist een versnelling en uitgebreidere invoering van het systeem! Een zorg minder en daar wordt je als directeur ook blij van!
 
Ten slotte een zorgorganisatie die kampt met haar business model en toekomstbestendige financiering. In één gesprek wordt duidelijk dat de tijd en middelen voor ambitieuze professionalisering ontbreekt en dat op zeer korte termijn de financiering op orde moet worden gebracht wat een andere aanpak vraagt. Hopelijk is met dat inzicht een faillissement met verlies van arbeidsplaatsen en wegvallende dienstverlening afgewend!
 
Herkenbare situaties? Deze klanten besloten een kleine investering te doen en ze hebben er geen spijt van gekregen. Hoe zit dat in jouw organisatie? Hulp vragen – ik weet er alles van – is niet zo makkelijk. Toch, stel jezelf de volgende vragen: “waar lig ik wakker van?” of “wat wil ik veranderen om succesvol(ler) te zijn”? Ik weet zeker dat je in 1 minuut minimaal 3 punten kunt opschrijven. Mail me die punten of bel voor een afspraak en ga het gesprek met me aan.
 


Victalis Services B.V.
+31 (0)6 234 96 186 • info@victalis.nl • KVK 30275705 • ©2010-2017 • Alle rechten voorbehouden