ennl
Verandering begint met een goed verhaal… (15 april 2014)

 
Je kent het wel. De directeur vertelt dat er een verandertraject aankomt. Iedereen had het in de wandelgangen al gehoord. Nu dus weer een. Het gaat zeker banen kosten, maar van wie? Hebben we er zin in? Nee! Gaan we er hard mee aan de slag? Liever niet! Herkenbaar?
 
Ik was eens bij een bedrijf dat – naar later bleek – aan de vooravond van een verandering stond. Rustig wachtte ik voor een een afspraak met de algemeen directeur. Aan de muur keurig tientallen foto’s van collega’s met naam, hobby’s, functie en wat ze eigenlijk ooit hadden willen worden. Ik nam ze even door en trof ook een foto met bijschrift van de directeur. Directeur had hij van jongs af aan al willen worden. Een zichtbaar trotse man.
 
We spraken over onze ontwikkelingen. Hij repte over zijn start als zelfstandige, de opbouw van zijn bedrijf en de crisis. Hij kondigde aan een verandering door te gaan voeren. Hij had het al helemaal in zijn hoofd; ze hoefden het alleen nog maar uit te voeren. Gelukkig gaan er geen banen verloren. Hoe makkelijk kan het dan zijn? En weinig verloop in de organisatie, dus iedereen is vast tevreden. Hij zou het ze binnenkort gewoon vertellen en dan ‘gaan we het gewoon doen’.
 
Ik vroeg hem of zijn medewerkers ook begrepen waarom hij die veranderingen wilde doorvoeren? Of hij wel eens naar hun mening had gevraagd en of ook zij ideeën hadden voor verbetering? Hij keek me glazig aan. Ik vertelde over ‘het verhaal achter de verandering’; het mee- en in beweging krijgen van mensen; benutten van hun potentieel. Ik adviseerde om het anders aan te pakken en ze eerst eens te complimenteren voor het goede werk dat ze hadden geleverd. Ze te vertellen dat doorgaan op de huidige weg leidt tot dezelfde problemen en afhankelijkheden waardoor klanten afscheid nemen en groei uitblijft. Er was al een groep collega’s die werkte conform de gewenste situatie, dus ik adviseerde om die groep in het zonnetje te zetten en één van hen te vragen om die werkwijze even kort toe te laten lichten aan het hele team. Dat werkt inspirerend voor anderen. Ten slotte adviseerde ik om ook de rest van het team te vragen welke verbeteringen zij zagen om daarmee vervolgens als team mee aan de slag te gaan. Om zo mensen de ruimte te geven hun betrokkenheid te manifesteren én om met mogelijk nog betere oplossingen te komen. Daar liet ik voor dat moment even bij.
 
Er viel een stilte. Van glazig was zijn blik verworden tot alert. Hij ging er nog eens over nadenken en zou er zeker op terugkomen. Ik ben benieuwd naar de manier waarop hij het verandertraject gaat aanpakken…
 

Reageren? Mail naar Edwin Tuin
 
Nieuwsbrief
Wil je met enige regelmaat onze nieuwsbrief ontvangen, meld je dan aan via ons contactformulier.


Victalis Services B.V.
+31 (0)6 234 96 186 • info@victalis.nl • KVK 30275705 • ©2010-2017 • Alle rechten voorbehouden