ennl
Breng de kernwaarden in organisaties tot leven

 
“Het grootste kapitaal van Adyen zit in de zeven kernwaarden van het bedrijf. Het zijn de richtlijnen waarlangs alle beslissingen genomen worden”, zo lees ik in het Financiële Dagblad van 13 april 2017. Kernwaarden zijn op organisatiewebsites eenvoudig te vinden. Zo schrijft Philips “Al sinds de productie van de eerste Philips-gloeilamp meer dan 120 jaar geleden, zijn innovatie en een benadering waarbij de mens centraal staat belangrijke kernwaarden van ons bedrijf” of onderkent de politie de kernwaarden Moedig, Betrouwbaar, Integer en Verbindend.
 
Mooie woorden, maar in hoeverre is dat effectief tot in de haarvaten van de organisatie? In hoeverre gedragen mensen zich daarnaar en waaruit blijkt dat? Je kunt kernwaarden niet opleggen, je moet zorgen dat (kern)waarden leven in de organisatie. Des te beter je dat voor elkaar en je dat koppelt aan gewenst gedrag, des te sterker de organisatie. Hoe je dat doet? Een aangrijpingspunt daarvoor is een persoonlijke specifieke praktijksituatie of dilemmacase waarin lastige keuzes moeten worden gemaakt. Keuzes zoals: “kies ik voor kortetermijnwinst of een lange termijn relatie met de klant”? of “kies ik voor een oprecht antwoord en ga ik wellicht een lastig gesprek tegemoet of houd ik mijn mening voor me en ga het risico daarop uit de weg waardoor het issue blijft bestaan”. Zo zijn er vele andere voorbeelden te noemen.
 
Interessant? Wil je meer weten? Bel me dan op 06-23496186 of mail naar edwin.tuin@victalis.nl


Victalis Services B.V.
KVK 30275705 • ©2010-2019 • Alle rechten voorbehouden