Laat organisatieverandering geen Titanic worden; hoe cultuur te veranderen

Laat organisatieverandering geen Titanic worden; hoe cultuur te veranderen

Bij organisatiecultuur kun je een parallel trekken met een ijsberg. Slechts het topje is zichtbaar en de rest bevind zich onderwater. Daar zit de massa en kracht die bepalend is voor succes of falen voor verandering. In organisaties zie je het gedrag van medewerkers (topje), maar niet de onderliggende dynamiek die daaraan ten grondslag ligt. […] LEES MEER

Waarom meer transparantie niet de oplossing voor gekrenkt vertrouwen is

Waarom meer transparantie niet de oplossing voor gekrenkt vertrouwen is

Meer transparantie wordt vaak gezien als het wondermiddel om gekrenkt vertrouwen in organisaties te herstellen.  De roep om transparantie is een direct gevolg van de financiële crisis in 2008 die een enorme vertrouwensbreuk met zich meebracht. Dat heeft klokkenluiders en onderzoeksjournalisten geïnspireerd tot publicatie van allerlei vertrouwelijke informatie (WikiLeads, Panama Papers, etc.) wat het vertrouwen […] LEES MEER

Een strategie die je kunt uitvoeren…

Een strategie die je kunt uitvoeren…

Het gaat nogal eens fout bij bedrijven. Ten minste, dat lees ik dagelijks in de kranten. Ambities te groot? Verkeerde keuzes gemaakt? Hoe het ook zij; een goede strategie moet ook kunnen worden uitgevoerd. Juist rekening houden met de uitvoering verdient meer aandacht. Eerst naar de huidige praktijk. Ontwrichtende krachten en dynamiek neemt in vele sectoren toe. […] LEES MEER

Voorkom onnodige weerstand!

Voorkom onnodige weerstand!

Weerstand tegen verandering is onvermijdelijk, natuurlijk en kan leiden tot een beter resultaat. Let vooral op onnodige weerstand. Hoe minder onnodige weerstand, des te makkelijker en sneller kun je veranderen. Pippi Langkous en verandering Pippi Langkous zei: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”. De meeste mensen gaan anders […] LEES MEER

Laat medewerkers niet de bottleneck zijn – Hoe meer uit je workforce te halen

Laat medewerkers niet de bottleneck zijn – Hoe meer uit je workforce te halen

Capaciteitsgebrek is een belangrijke aanleiding voor verandering. Er is teveel werk (de economie is “booming”) en te weinig mensen om dat af te handelen. Er wordt volop geworven, maar goede medewerkers zijn nauwelijks te vinden laat staan vast te houden. Ondertussen staan de marges en kosten onder druk. Dit probleem is voor velen aan de […] LEES MEER

Hoe te transformeren en nieuwe technologie te laten vliegen

Hoe te transformeren en nieuwe technologie te laten vliegen

De juist gestarte vierde industriële (digitale) revolutie heeft ingrijpende gevolgen voor alle disciplines binnen vele organisaties. Inmiddels zien de meeste leiders de urgentie om te veranderen. Soms is er zelfs de noodzaak om de organisatie te transformeren en opnieuw uit te vinden. Echter, “Je kunt de mooiste technologieën hebben, die dan niet gaan vliegen omdat […] LEES MEER

Groei door focus op medewerker of ambitieuze doelstelling?

Groei door focus op medewerker of ambitieuze doelstelling?

Over de aanpak om als organisatie te groeien lijkt een kentering gaande. De gangbare gedachte stelt dat een ambitieuze groeidoelstelling (BHAG of Big Hairy Audacious Goal) de primaire drijfveer is, maar aandacht voor de medewerker wordt steeds belangrijker. Of is de aandacht voor medewerker-geluk met name ingegeven door krapte op de arbeidsmarkt? Gelukkige medewerkers zijn […] LEES MEER

Wie wint bij ontwrichten: start-up of corporate?

Wie wint bij ontwrichten: start-up of corporate?

Organisaties moeten voortdurend veranderen om “in business” te blijven. Of je dat nu verandering, innovatie, transformatie of (digitale) disruptie (= ontwrichten) noemt, dat maakt niet zo veel uit. Van belang is om vooruit te blijven op de concurrentie. Hoe tijdiger, ingrijpender en stoutmoediger je dat doet, des te groter het waardeperspectief. Ontwrichting is als een […] LEES MEER

Breng de kernwaarden in organisaties tot leven

Breng de kernwaarden in organisaties tot leven

Belang van kernwaardenIedere organisatie beschikt over een set aan kernwaarden; vastgelegd of niet. Philips heeft al meer dan 120 jaar innovativiteit en mensgerichtheid als kernwaarden en de politie Moedig, Betrouwbaar, Integer en Verbindend. Kernwaarden hebben meerdere functies. Betalingsverwerker en digital disrupter Adyen ziet haar kernwaarden als het grootste kapitaal van het bedrijf; het zijn de richtlijnen waarlangs alle beslissingen genomen worden. Kernwaarden zijn iets magisch, […] LEES MEER

De valkuilen van Agile

De valkuilen van Agile

In alle gangbare verandermethodieken neemt de “case for change” (of “burning platform”) en belangrijke rol in. Zo’n case, het beginpunt van een verandering, is feitelijk een SWOT gecombineerd met een langere dan wel kortere termijn duiding. In dit verband wordt o.a. ook Porters vijfkrachtenmodel gebruikt om de invloeden in en om de markt van de […] LEES MEER